Za nami ostatnie spotkanie robocze w ramach projektu „Empowering adult Educators for improvement of accessibility and quality of learning opportunities for people with functionaly diversity”. Tym razem odbyło się ono w Poznaniu.
Cel projektu
Celem projektu jest stworzenie programu szkoleniowego, który przyczyni się do wzmocnienia takich kompetencji u OzN jak: przedsiębiorczość, umiejętności społeczne, promocja idei niezależnego życia. Chcemy osiągnąć ten cel poprzez wymianę doświadczeń, know – how, pomysłów i dobrych praktyk i wypracowanie nowego, nieformalnego systemu podniesienia i rozszerzenie oferty wysokiej jakości usług dla osób z niepełnosprawnościami.
Projekt oparty jest na idei niezależnego życia, która promuje autonomię oraz pełny i efektywny udział w życiu społecznym osób, pomimo ich niepełnosprawności.
W ramach projektu opracujemy materiały edukacyjne i przeprowadzimy szkolenia m.in. dla pedagogów specjalnych. A sam program ma przyczynić się do wzmocnienia takich wartości, jak:
przedsiębiorczość,
umiejętności społeczne,
cyfrowe
promocja idei niezależnego życia.
Projekt realizujemy w okresie 11/2021-10/2023 z naszymi międzynarodowymi partnerami:
Initiatives Network Association – Asociacija Iniciatyvų Tinklas (Litwa
)
TENENET o. z. (Słowacja
)
Nevelok Haza Egyesulet (Węgry
)
Fondazione Luigi Clerici (Włochy
)
VšĮ Valakupių reabilitacijos centras (Litwa
)
Projekt finansowany z Funduszy Europejskich.
Etapy projektu.
W dniach 21-22.03.2022 r. na Słowacji odbyło się pierwsze spotkanie robocze partnerów projektu. Mieliśmy okazję gościć w pięknym Senecu niedaleko Bratysławy, gdzie omówiliśmy dalsze kroki pracy nad modelem treningu wspomagającego zatrudnienie szczególnie wśród osób z niepełnosprawnościami. Spotkanie zaliczamy do niezwykle rozwijających o inspirujące doświadczenia, gdzie mieliśmy okazję przedstawić partnerom z Litwy
, Słowacji
, Węgier
i Włoch
nasze metody pracy takich jak „Wielostronny model kompetencji miekkich” czy „Jobcoaching – model pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym”.
Kolejny etap to opracowanie ankiety dot. pogłębionej analizy kompetencji potrzebnych specjalistom wprowadzającym osoby niepełnosprawne na rynek pracy. Ankieta została wypełniana przez ekspertów z krajów partnerskich. Wnioski pomogły w opracowaniu materiałów szkoleniowych który był prezentowany na spotkaniu w Anconie (Włochy) w październiku 2022 r.
Kolejnym etapem pracy było umieszczenie materiałów na platformie online, by mogli z niej skorzystać trenerzy i specjaliści. Pierwsza wersja została prezentowana w Mediolanie w kwietniu 2023 r. Podczas spotkania zaplanowaliśmy szkolenie przedstawiające moduł treningowy przygotowany przez specjalistkę panią Dankę Brzezińską (czyli mnie).
Spotkanie było okazją do zaprezentowanie działań projektowych oraz wzajemnej wymiany doświadczeń.
W sobotę, 09.09.23 odbył się trening pilotażowy projektu EDPOWER. Specjaliści uczestniczyli w szkoleniu dot. tematów zaniedbania i przemocy, prowadzonym również mnie (Danutę Brzezińską). Podczas sesji uczestnicy korzystali z platformy e-learningowej, dzięki czemu ocenili działanie przygotowanej przez nas strony. Mieli możliwość przekazania własnych uwag i komentarzy, które pozwolą ulepszyć platformę.
Szkolenie obejmuje 5 modułów szkoleniowych.
Moduł 1. „Moduł dotyczący koncepcji Filozofii Niezależnego Życia”
Celem modułu jest przybliżenie ruchu i zjawiska Niezależnego Życia. Poznanie Filozofii Niezależnego Życia: jej historii, genezy i obecnej sytuacji w każdym z krajów partnerskich. Istnieje szereg innych segmentów związanych z Filozofią Niezależnego Życia, które również zostały przedstawione w tym module. Moduł ma również na celu rozwinięcie wrażliwości i myślenia inkluzyjnego uczestników. Jest zorientowany na praktykę, zmusza uczestników do samodzielnego myślenia i pracy w zespole.
Moduł 2 ”Nadużycia i zaniedbania”
Moduł został przygotowany przez Fundację Sowelo i prezentuje różne typy przemocy i dyskryminacji. Nastawiony jest na zdobycie praktycznych umiejętności radzenia sobie z różnymi sytuacjami, w których osoby z różnorodnością funkcjonalną są ofiarami przemocy. Zapoznaje uczestników ze znaczeniem terminów „nadużycie” i „zaniedbanie” (szczególnie w kontekście pracowników z różnorodnością funkcjonalną).
Moduł 3. “Umiejętności cyfrowe i kompetencje medialne”
W module tym poznajemy barier, z jakimi spotykają się osoby o zróżnicowaniu funkcjonalnym w codziennych sytuacjach życiowych: – komunikacja, – zatrudnienie, – kontakty towarzyskie, edukacja. A także potencjału i korzyści, jakie technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT) zapewniają osobom o zróżnicowanej funkcjonalności w zakresie dostępu do informacji i wiedzy.
Moduł 4. “Doskonalenie umiejętności z zakresu przedsiębiorczości ”
Zapoznajemy się z rodzajami przedsiębiorczości społecznej, innowacyjnymi rozwiązaniami związanymi z danym tematem stosowanymi w państwach Unii Europejskiej; Poznajemy trudności, jakie napotykają osoby z niepełnosprawnościami podczas zakładania działalności gospodarczej. Znajdziemy informacje jak rozwijać umiejętności i kompetencje biznesowe i jakiego rodzaju wsparcia można oczekiwać w zakresie wzmacniania umiejętności przedsiębiorczych.
MODUŁ 5. Zdrowie, zapobieganie chorobom układu krążenia i cukrzycy
Głównym celem tego modułu jest zapoznanie jego użytkowników z cukrzycą typu drugiego i horobami układu krążenia, udowodnienie, że zapobieganie im jest w dużym stopniu możliwe i nauka tego jak promować zdrowy styl życia pracując z osobami ze zróżnicowaniem funkcjonalnym.
W dniach 04 – 05.10.2023 r. odbyło się ostatnie międzynarodowe spotkanie Partnerów Projektu EDPOWER w Poznaniu. W ramach spotkania:
uczestnicy podsumowali całość Projektu,
podzieli się wrażeniami po zorganizowanej konferencji i szkoleniu,
pracowali nad ulepszeniem platformy e-learinigowej,
zebrano opinie o materiałach treningowych,
poruszono tematy promocji całości projektu oraz materiałów szkoleniowych.
Na koniec pozostaje mi tylko zachęcić do rejestracji i odbycia kursu. W tym celu prosimy udać się pod wskazany link:
http://itinklas.lt/edpower/.
Like this:
Like Loading...
Related