Wykrywanie kłamstwa

Wykrywanie kłamstw jest zdolnością, jaką wszyscy posiadamy. Nie wszyscy jednak potrafimy kłamstwa wykrywać. Zbyt często ufamy mitom powszechnie rozpowszechnianym. Jeżeli twierdzisz, że kłamca unika wzroku, to jesteś kiepskim „wykrywaczem”. Żeby to zmienić, należy nauczyć się rozpoznawać i identyfikować zachowania związane z kłamstwem, oszustwem i fałszerstwem.

Elelmentami zdradzającymi kłamstwo są: ciało, twarz, głos i słowa. Zanim je opiszę zapraszam na TEST wykrywacza

Wykrywanie kłamstw – przygotowanie

Człowiek nie może intensywnie myśleć o dwóch sprawach jednocześnie, zawsze jakaś myśl zostanie w tyle. Kłamstwo zmusza do łączenia równocześnie prawdy i kłamstwa. Ponadto do spójności słów, nerwowości, uczuć strachu przed karą i tego, żeby rozmówca „kupił” nasze kłamstwo. Dlatego kłamca zawsze sie z czymś zdradzi, należy go tylko zaskoczyć lub zdenerwować. Wykrywanie kłamstwa polega na ustaleniu niespójności w poszczególnych kodach komunikacji. Zrób trzy kroki:
1) zadaj sobie pytanie, jakie informacje chcesz sprawdzić;
2) zapomnij o możliwych uprzedzeniach;
3) zatrzymaj się, rozejrzyj się i nasłuchuj.

Żeby poprawnie rozszyfrować rozmówcę, musisz się skoncentrować. Koncentracja pozwala zdać się na intuicję i wyłączenie szumów komunikacyjnych. Skupienie powoduje otwartość na siebie i innych. Weź pod uwagę kontekst rozmowy, odczytanie kodu odbywa się jednorazowo. W nieprzyjemnym otoczeniu wszyscy są poddenerwowani. To jednak nie znaczy, że wszyscy kłamiemy. Gesty i mowa nie może być rozpatrywana bez kontekstu. Zasada szerokiego kąta jest tutaj konieczna. 

Zasady Waltersa

Stałość
Każdy człowiek ma swój repertuar gestów i zachowań, musimy go poznać. Kiedy ktoś  kłamie, zachowuje się odmiennie. Czasem są to wręcz subtelne różnice. Uważać należy jednak na tzw. „pierwsze wrażenie”, które może nas zmylić.

Zmiany
Kiedy poznamy stałe cechy rozmówcy , należy zwrócić uwagę, co się czasem zmienia. Ważne są słowa poprzedzające takie zmiany i dlatego skupienie się na rozmowie jest niezbędne. 

Zespoły zachowań
Dobrze jest pogrupować pewne zachowania. Inne są gdy człowiek jest zestresowany czy spokojny, kiedy mówi prawdę a kiedy kłamie. I nie zaprzestawaj obserwacji.

Powtarzalność w czasie
Jak już poznamy zespoły zachowań, to sprawdźmy czy są powtarzalne w czasie przy poruszaniu podobnych zagadnień. 

Uprzedzenia
Koniecznie zachowaj trzeźwe spojrzenie, żebyś nie wpadł w pułapkę „selektywnego słuchania”.  Jeżeli jesteś przekonany, że ktoś jest prawdomówny, nigdy nie zauważysz kłamstwa.

Wywieranie nacisku
Swoją postawą możesz wywierać nacisk na rozmówcę. Naucz się świadomości siebie, żebyś wiedział jak oddziaływujesz na drugą osobę.

Upewniaj się
Zanim wyciągniesz wnioski, przeanalizuj je i sprawdź. Największym błędem jest fałszywe oskarżenie o kłamstwo. Zadaj sobie kilka pytań sprawdzających, dotyczących tego co już zaobserwowałeś. Zapytaj, co wolałbyś usłyszeć, prawdę czy kłamstwo w danej sytuacji? Co skłoniło Cię do sprawdzenia prawdomówności? Co stracisz kiedy okaże się, że rozmówca kłamie? Jak postąpisz, kiedy odkryjesz kłamstwo? Wykrycie kłamstwa polega na sprawdzeniu, czy potrafisz żyć z prawdą.

Podejmij decyzję
Zapytaj: Co stanie się jak podejmę taką decyzję? Może warto zaufać intuicji, jeżeli potarfisz z niej korzystać.

W następnym wpisie zajmę się kodem ciała, które podobno nie kłamie.