Pałace i architektura będzie dzisiaj tematem podróżniczego wpisu. Zapraszam ze Smartissimą do spaceru po Florencji.
Będąc we Florencji warto przyjrzeć się dokładniej florenckim pałacom. Pałace te należały do najbogatszych rodów, które rywalizowały pod kątem przepychu, bogactwa i wielkości. Nietrudno się dziwić stwierdzeniu, że te najpotężniejsze należały do rodu Medicich. Pierwszy z nich wygląda następująco:
Pałac Medyceuszy
Pałac ten jest pałacem rodowym Medyceuszy. Miał on wskazywać na potęgę rodu, onieśmielać ale również zachwycać. To tutaj pojawił się nowy styl, jakim jest „wysmuklanie” budynku ku górze. Jak widać dolne partie pałacu zbudowane są z grubych kamieni (również ze względów obronnych), po czym przechodzą w mniej toporne kształty na kolejnych piętrach. Parter z reguły był miejscem przeznaczonym na szeroko rozumianą działalność (spotkania, biblioteki itp.), pierwsze piętro zarezerwowane było dla rodu, a ostatnie dla służby. Wnętrze pałacu wyglądało następująco:
Palazzo Vecchio
Kolejnym pałacem, a raczej zamkiem było Palazzo Vecchio czyli dosł. Stary Pałac.
Początkowo pełnił on funkcję siedziby rady miejskiej we Florencji, później rolę ratusza. Do pałacu tego rodzina Medyceuszy przeniosła się z powodu jego walorów obronnych wraz ze wzrostem niezadowolenia ludności i przeciwników politycznych rodu. Pałac ten, jak każdy element architektury florenckiej został zaprojektowany i wykonany przez najsłynniejszych twórców tamtego okresu. U jego wejścia znajdują się dwa posągi, z czego jeden – posąg Dawida zasługuje na kilka słów wyjaśnienia.
Rzeźba Dawida
Rzeźba ta wykonana została przez Michała Anioła i uznawana jest za arcydzieło renesansu, a jednocześnie jedno z największych dzieł artysty. Ciekawą informacją jest fakt, iż posąg Dawida jest pierwszą nagą rzeźbą od czasów starożytnych. Jak można zauważyć na zdjęciu posąg ten jest jednak nieproporcjonalny. Zbyt duże dłonie i stopy czy zbyt wielka głowa zupełnie nie pasują do profesjonalizmu Michała Anioła i do precyzji z jaką rzeźba została wykonana.
Oczywiście i na tę zagwostkę jest odpowiedź i nie zakłada ona błędu artysty. Posąg ten miał pierwotnie zostać umiejscowiony „na wysokości”, a więc jego proporcje musiały być tak zmienione, żeby patrzący z dołu ludzie mogli zauważyć wszystkie detale. Inną ciekawostką związaną z tym posągiem jest fakt, iż powstał on z kawałka marmuru, który inni artyści odrzucili uznając go za nieodpowiedni dla rzeźby, słabej jakości, zniszczony. Michał Anioł tworząc swoje dzieło chciał więc odrobinę przytrzeć nosa tym, którzy uznali marmur za nie dość dobry i pokazać im swoją wyższość. (Przy pałacu znajduje się kopia posągu, oryginał można znaleźć w Gallerii dell’Accademia).
A skoro już o rzeźbach mowa, przy Pałacu Vecchio znajduje się Loggia dei Lanzi, zwana także: Loggia della Signoria lub Loggia Orcagni, w której można znaleźć liczne rzeźby, bądź ich kopie zupełnie za darmo. Znajduje się tam m.in. kopia Perseusza z głową Meduzy Celliniego wykonana z brązu, której wykonanie wiązało się z nowatorską sztuką odlewu. Sam autor uważał swoją rzeźbę za arcydzieło, postanowił więc złożyć na niej „podpis” – niezwyczajny oczywiście. Z tyłu głowy Perseusza wyrzeźbił podobiznę swojej własnej twarzy!
Palazzo Pitti
Kolejny pałac na liśnie „must-see” to Palazzo Pitti. Jest to ostatni pałac rodu Medyceuszy, który znajduje się po drugiej stronie rzeki i do którego prowadzi (a jakżeby inaczej) tajemny korytarz prowadzący aż z Palazzo Vecchio. Historia tego pałacu jest kolejną ciekawostką Florencji i pokazuje realia w jakich żyli ówcześni możnowładcy. Otóż, pewien florencki bankier Luca Pitti postanowił zbudować pałac większy i piękniejszy niż te należące do Medyceuszy. Budowa ta wymagała jednak znaczących środków pieniężnych, postanowił więc zbudować go po drugiej stronie rzeki, gdyż tam cena ziemi była znacząco niższa. Jak postanowił tak zrobił, nie przewidział jednak, że wysokość podatków zależna jest od wielkości posiadłości i nie stać go było na taki wydatek.
W taki oto sposób Palazzo Pitti trafiło w ręce rodu Medyceuszy, którzy początkowo odkupili go od właściciela, a następnie znacząco rozbudowali. Obecnie w miejscu tym znajduje się największy kompleks muzealny we Florencji.
Tutaj można by zakończyć opowieść o pałacach florenckich, jednak byłaby to bardzo jednostronna historia. Należy pamiętać, że pomimo iż ród Medyceuszy doszedł do władzy, nie był jedynym zamożnym rodem. Dla przykładu w bardzo podobnym stylu zbudowany został Palazzo Strozzi – renesansowy pałac wykonany na zlecenie drugiego najmożniejszego rodu ówczesnej Florencji.
Architektura Florencji
Pozostając wciąż w tematyce architektury należy zwrócić uwagę również na to jak mieszkali zwykli ludzie. Ze względu na dużą liczebność mieszkańców miasta, domy budowane były w formie kilkupiętrowych wież. Krajobraz ten zachował się do dzisiaj z małą zmianą – do dawnych wież dobudowano „resztę” budynku tworząc co następuje:
Inną ciekawą formą dzisiejszej Florencji jest zachowanie stylu „łagodzenia rysów budynków ku górze”, a więc zaczynając od „najoporniejszych” kamieni, na niemalże gładkich kończąc.
O architekturze miasta, jego zabytkach można by napisać niejedną rozprawę doktorską. W tym krótkim opisie zakończymy jednak na tym pozwalając bardziej zainteresowanym na samodzielne poszukiwania i wgłębianie się w historię miasta.
Smartissima ma dla nas jeszcze kilka ciekawostek z Florencji, zapraszam na kolejny wpis, ostatni z Florencji. Jeżeli chcecie być na bieżąco, to zapraszam do subskrypcji.