Analiza Interesariuszy w poszukiwaniu pracy.

Analiza Interesariuszy, to kolejne przydatne ćwiczenie w trakcie szukania pracy. Jednak klienci rzadko z niego korzystają, mimo że przynosi wymierne korzyści. Dzieje się tak z prostej przyczyny, nie lubimy prosić. A żeby ta analiza przyniosła korzyści, to trzeba w końcu poprosić tych, którzy mogą nam pomóc. W swojej pracy najczęściej wykorzystywaną instytucją przez klientów jest Powiatowy Urząd Pracy, który dysponuje różnymi instrumentami wsparcia. Jednym z takich instrumentów jest program specjalny w którym stosuje się jobcoaching. Wtedy jobcoach staje się takim Interesariuszem.

Analiza Interesariuszy – definicja

Na początku wyjaśnię kim jest Interesariusz w jobcoachingu. Interesariusz (z angielskiego stakeholders) oznacza grupę, instytucję lub osobę indywidualną, która może przyczynić się do osiągnięcia przez nas celu. Czyli dzięki Interesariuszowi możemy uzyskać pomoc w znalezieniu pracy, a później w jej utrzymaniu.  Oczywiście pojęcie to ma dużo szersze znaczenie w zarządzaniu organizacją, ale tym się dzisiaj nie będziemy zajmować. Dla nas analiza obejmuje identyfikację osób w otoczeniu (rodzina, sąsiedzi, znajomi), instytucji (urzędy, agencje, szkoły, uczelnie) i organizacji (ngo, firmy). Następnie obszar działania Interesariuszy, w którym się poruszamy. Pozwoli to na łączenie interesów Interesariuszy z naszymi interesami.

Analiza Interesariuszy – od czego zacząć?

Analizę Interesariuszy rozpoczynamy od zdefiniowania naszego własnego statusu. Zrobimy to odpowiadając na kilka prostych lub mniej prostych pytań:
– Kim jesteśmy?
– Jaki mamy cel?
– Gdzie działamy?
– Jakie posiadamy zasoby?
– Kto może nam pomóc?
– Kto może nas nauczyć?
– Kto może nas wesprzeć?
– Z czyjego potencjału możemy skorzystać?
Zebrane odpowiedzi umieszczamy w odpowiednie kolumny tabelki. Im więcej Interesariuszy, tym lepiej . 

Ćwiczenie możemy przeprowadzić z klientem podczas sesji. Pamiętajmy, że szukanie pracy to nie tylko szukanie jej u innych. To także założenie własnej działalności gospodarczej. I tu właśnie najbardziej wpasowuje się ta analiza. Klient poprzez to ćwiczenie zobaczy, kto może mu pomóc. W tym przypadku w tabeli znajdą się również klienci, dostawcy, dzierżawcy, konkurenci, instytucje finansowe, media czy grupy udziałowców.

Jeżeli zainteresowało Cie moje ćwiczenie, to możesz je tutaj pobrać Analiza Interesariuszy

 

 

%d bloggers like this: